۱۳۹۰ اسفند ۳, چهارشنبه

روزي كه رضاشاه روابط ايران با آمريكا را قطع كرد






















رضاشاه پس از دريافت گزارش رئيس هيات سياسي ايران در واشنگتن 27 بهمن 1314 (16 فوريه 1936) دستور داد كه روابط سياسي با ايالات متحده آمريكا قطع شود. غفار جلال علاء رئيس نمايندگي ايران در آمريكا گزارش كرده بود كه پليس شهر واشنگتن اتومبيل وي را متوقف و با اين كه خود را معرفي كرده بود به او ورقه جريمه داد. وي نوشته بود كه به علت امتناع از دريافت ورقه جريمه، مامور پليس او را به ايستگاه پليس منتقل مي كند و در آنجا چند ساعت بازداشت مي شود كه اين عمل مغاير مصونيّت ديپلماتيك است. در روز مورد بحث، «غفارجلال علاء» خود رانندگي اتومبيل سفارت را برعهده داشت. پليس واشنگتن او را متهم به رانندگي بيش از سرعت مجاز كرده بود.

وزارت خارجه ايران گزارش را عينا براي رضا شاه ارسال مي دارد و وي اين عمل را بي احترامي نسبت به كشور ايران تلقي كرده و دستور قطع روابط و احضار كاركنان سفارت ايران از واشنگتن و اخراج هيات سياسي آمريكا از تهران را مي دهد. قطع روابط از نيمه فروردين 1315 عملي مي شود، ولي غفار جلال علاء در بهمن ماه به تهران احضار مي گردد. مقام ديپلماتيك وي در واشنگتن، «وزير مختار» بود.

روابط ايران و آمريكا پس از اين رويداد قريب به دو سال قطع بود تا اينكه سرانجام ماجرا با اعزام نماینده ویژه فرانکلین روزولت رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در سال ۱۳۱۷ (۱۹۳۹) و عذرخواهی رسمی آمریکایی‌ها خاتمه یافت. پس از آن سفارت ایران در واشنگتن بازگشایی شد. 


منبع: کتاب "تاریخ روابط سیاسی ایران و ایالات متحده امریکا" نوشته رحیم رضازاده ملک



۱۳۹۰ بهمن ۱۴, جمعه

قدمت روی چشم: چهره ایران امروز




مطالعه کتاب "قدمت روی چشم" را مدتی است به توصیه یکی از دوستان آغاز کرده ام. هنوز به نیمه های کتاب نرسیده ام، اما جذابیت و روانی کتاب، مرا متقاعد کرد که تعریف های آن دوست بی دلیل نبوده است.
"قدمت روی چشم" روایتی است از وضعیت سیاسی و اجتماعی ایران، از زبان "سرژ میشل" خبرنگار و ژورنالیست سوییسی مقیم فرانسه که سال ها به عنوان خبرنگار در ایران فعالیت کرده است. او برداشت خود از اوضاع جامعه ایران را به همراه تصاویری که با دوربین "پائولو وودز" عکاس هلندی ثبت گردیده، در این کتاب به معرض دید خوانندگان گذارده است.


با توجه به آنکه این کتاب به طور رایگان در سطح اینترنت انتشار یافته، شایسته دیدم که نسخه الکترونیک این کتاب را با هم میهنان به اشتراک بگذارم. به امید آنکه مورد پسند دوستان فرهیخته ام واقع گردد.