۱۳۹۱ شهریور ۹, پنجشنبه

دست مریزادی به آقای بان کی مون



اظهارات آقای بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، نقطه پایانی بود بر امیدهای جمهوری اسلامی که گمان می کرد با استفاده ابزاری از اجلاس کشورهای غیرمتعهد می تواند برای خود موقعیت و اعتباری در سطح بین المللی کسب نموده و برای ادامه جنگ افروزی هایش در منطقه یارگیری کند. رژیم که با صرف هزینه و تبلیغات فراوان سعی داشت از برگزاری این اجلاس در تهران به نفع خود سوء استفاده کند از همان آغاز با مشکلات عدیده ای مواجه گردید. چرا که از 150 عضو جنبش کشورهای غیرمتعهد، تنها 50 کشور در سطح سران در این نشست شرکت نمودند. جمهوری اسلامی تلاش می کرد که از این اجلاس برای جلب حمایت سایر کشورها از دیکتاتور جنایتکار متحد رژیم، بشار اسد و همچنین مظلوم نمایی پیرامون تحریم های امریکا و غرب استفاده کند و تا حدودی از انزوای شدید خود در عرصه بین المللی بکاهد. 

رژیم در این راه، روی حمایت دولت تازه مصر هم حساب زیادی باز کرده بود و گمان می کرد با تغییر و تحولات اخیر کشور مصر و روی کار آمدن دولت اسلامی، می تواند از حمایت این دولت در بحران سوریه بهره جوید. اما اظهارات محمد مرسی رییس جمهور مصر ضربه محکمی بر دهان رژیم بود. وی با بیان اینکه کشورش فعلا برنامه ای برای تجدید رابطه با ایران ندارد به شدت از حمایت های جمهوری اسلامی از دولت سوریه انتقاد کرد و گفت: "رژیمی که مردم خود را می کشد، باید از صحنه ناپدید شود". 

جمهوری اسلامی که هنوز از بی آبرویی کنفرانس اسلامی و اخراج دولت سوریه از این کنفرانس خشمگین بود این بار به سراغ دبیر کل سازمان ملل متحد، بان کی مون، رفت و تلاش کرد از حضور وی در تهران حداکثر سوءاستفاده را بنماید. از سوی دیگر، مخالفان رژیم ایران در داخل و خارج از مرزها نیز با ارسال نامه هایی به دبیر کل سازمان ملل خواستار رسیدگی وی به وضعیت حقوق بشر در ایران و دیدار او با زندانیان سیاسی شدند. خوشبختانه آقای بان کی مون در دیداری که با رهبر جنایتکار جمهوری اسلامی داشت، به خوبی از نقض حقوق بشر در ایران و فتنه انگیزی های رژیم در سطح منطقه انتقاد کرد و از سران جمهوری اسلامی خواست تا از سیاست های خصمانه خود در قبال سایر کشورها دست بردارند. بان کی مون همچنین با رد پیشنهاد بازدید از مراکز هسته ای رژیم ایران، اظهار داشت بازدید از این مراکز کار متخصصان و کارشناسان آژانس انرژی اتمی است نه او و رژیم جمهوری اسلامی باید به نمایندگان آژانس اجازه بازدید از این مراکز و تصمیم گیری درباره روند فعالیت های هسته ای خود را بدهد و از پنهانکاری ها در این خصوص دست بکشد.

اظهارات آقای بان کی مون، هر چند با دیدار از زندانیان سیاسی و بررسی جزئیات موارد نقض حقوق بشر در ایران همراه نگردید، اما به قدر کافی برای رژیم جمهوری اسلامی رسوایی به بار آورد و امیدهای رژیم برای سوءاستفاده از حضور وی در تهران را نقش بر آب کرد. صحبت های آقای بان کی مون در تهران می تواند نشانه ای از تأثیرگذاری تلاش های اپوزیسیون جمهوری اسلامی هم باشد که با ارسال نامه های متعدد به وی تا حد زیادی تبلیغات غیرواقعی رژیم را بی اثر کردند. به هر روی شایسته است از جناب دبیرکل بابت اظهارنظرات روشن بینانه شان سپاسگزاری کنیم و از ایشان بخواهیم که زین پس نیز در کنار ملت ایران بایستند و از حقوق آزادیخواهان ایرانی دفاع کنند. 

۱ نظر:

  1. آفرین به شهامت و بزرگواری بان کی مون. ایشون به شایستگی بر جایگاه دبیرکلی سازمان ملل تکیه زده است. کار بسیار بزرگ و جسورانه ای انجام داد. نشون داد که سیاست هم میتونه با صداقت همراه باشه.

    پاسخحذف