۱۳۹۲ تیر ۲۹, شنبه

پشت پرده مرکز تحقیقات استراتژیک در دوره رياست حسن روحاني: از تصفيه نيروهاي سكولار تا مقاله دزدي عطاالله مهاجراني!


افشاگری مجید محمدی از پشت پرده مرکز تحقیقات استراتژیک در دوره رياست حسن روحاني


در برنامه افق روز 24 تیرماه 1392 (15 جولای 2013) تلویزیون فارسی صدای امریکا با موضوع "نگاهی به مرکز تحقیقات استراتژیک جمهوری اسلامی" یکی از مهمانان برنامه، دکتر مجید محمدی حرف های جالبی درباره پیشینه مرکز تحقیقات استراتژیک و چگونگی روی کار آمدن حسن روحانی به ریاست این مرکز به زبان آورد. وی که خود تا اواخر دهه 1360 خورشیدی سابقه کار در این مرکز را داشته است، درباره نحوه گذار مديريت مركز تحقيقات استراتژيك از موسوي خوئيني ها به روحاني و همچنين عملكرد حسن روحاني و به ويژه معاون وي عطاالله مهاجراني پس از آمدن به اين مركز چنين گفت:


"با تأسيس روزنامه سلام در واقع فاز جديدي از فعاليت سياسي چپ ها آغاز شد. روزنامه سلام در يكي دو سال اول فعاليت اش كاملا متمركز بود بر سياست هاي دولت هاشمي و نقدهاي جدي بر سياست هاي دولت هاشمي وارد مي كرد. همين باعث شد كه شكاف جدي... ميان هاشمي و موسوي خوئيني ها هر روز بيشتر و بيشتر شود. بعد هم عباس عبدي كه معاون اجتماعي مركز [تحقيقات استراتژيك] بود، يكي از كارهايي كه انجام مي داد اين بود كه در روزنامه سلام مرتب نقدهاي اقتصادي بر رفتارهاي دولت هاشمي مي نوشت. طبعا اين ها مايه جدايي بيشتر خوئيني ها از رفسنجاني شد و در نهايت به رفتن موسوي خوئيني ها از مركز انجاميد.

اما دوره گذار از موسوي خوئيني ها به روحاني... آقاي روحاني كاملا مورد اعتماد هاشمي بود. هنوز هم اگر سياست‌هاي روحاني را در نظر بگيريم يا افرادي كه با روحاني كار مي كنند كاملا در قد و قامت رفسنجاني قرار مي‌گيرند و همان سياست‌هاي هاشمي رفسنجاني را دنبال كرده و مي كند.


دكتر مجيد محمدي

در دوره گذار بسياري از افرادي كه جهت گيري سياسي مشخصي داشتند به نفع جناح چپ، اين‌ها يك به يك از مركز رفتند. چون نمي توانستند با آقاي روحاني كار كنند. كسان ديگري مثل من با استفاده از تساهلي كه در مركز [تحقيقات استراتژيك] بود در آنجا فعاليت مي كردند. در سال 68 همه دوستان مي دانستند و خودم هم اعلام كرده بودم كه ديگر يك فرد مذهبي نيستم و احكام شرعي را آن طور كه بقيه دوستان بجا مي آوردند، بجا نمي‌آوردم! آقاي حجاريان مي دانستند. آقاي عبدي هم همين طور. همه مي دانستند كه من فرد مذهبي نيستم. اما نوعي تساهل در رفتار مركز تحقيقات استراتژيك برقرار بود. فردي مثل من يا ديگر دانشگاهياني كه افراد سكولار بودند، حالا من نمي‌دانم مذهبي بودند يا نبودند، اما مي دانم كه سكولار بودند و با مذهبي ها همكاري داشتند، بعد از رفتن آقاي خوئيني ها و آمدن آقاي روحاني اين افراد سكولار هم ديدند كه ديگر فضا براي آنها مساعد نيست... بعد از رفتن آقاي عبدي، آقاي مهاجراني آنجا شد معاون فرهنگي - اجتماعي و مدير مسئول مجله راهبرد هم بود... تصوري كه در دوره خاتمي ما از مهاجراني داريم فردي است متساهل. اما در آن دوره آقاي مهاجراني به شدت بسته عمل مي‌كرد. چون مي خواستند به حكومت و به خامنه اي نشان بدهند كه افرادي هستند كه كاملا در چارچوب نظام دارند عمل مي كنند. به همين جهت عذر مرا خواستند... ديگراني هم كه بودند نتوانستند در آن مجموعه فعاليت كنند. آقاي مهاجراني حتي كساني را كه قبلا با مركز همكاري داشتند و مطالبي داشتند، مطالب‌شان را بدون اسم در مجله راهبرد مي گذاشتند! يكي‌اش مطلب خود من بود كه بدون اسم در مجله راهبرد منتشر شد كه بعدا هم موجب مشاجراتي بين خود من و آقاي مهاجراني شد.

مهاجراني و ديگر مديراني كه در دوره آقاي روحاني آمدند بالاخص در چند سال اول به شدت بسته عمل مي كردند. چون مي خواستند اعتماد مجموعه حكومت و اعتماد خامنه اي را جلب كنند..."




لينك ويدئوي برنامه افق (روز 24 تيرماه 1392)



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر