۱۳۹۱ فروردین ۷, دوشنبه

نظرات جالب یک هم میهن درباره برنامه "بزرگان ایران زمین" تلویزیون بی بی سی


در یکی از سایت های اجتماعی مشغول گشت و گذار بودم که پای یکی از لینک ها به این کامنت های جالب درباره برنامه نوروزی "بزرگان ایران زمین" تلویزیون فارسی بی بی سی برخوردم. حیف ام آمد با سایر دوستان به اشتراک نگذارم:

داستان انتخاب 6 تن از بزرگان ایران در بی بی سی خیلی جالب بود... و نتیجه‌ی کار هم دیدنی. نمی دونم دیدید برنامه شون رو یا نه.

یکی از اون مخ ها می گفت: "اسم بهاءالله رو هم بنویسید".... یکی هم طرفدار شاه عباس بود... بعد هم قرار گذاشتند از شخصیت های معاصر کسی در فهرست نهایی نباشه... اما ورود مصدق به این فهرست نشون میده که سنبه‌ی بی بی سی برای تاریخ سازی قویه.... البته یه با غیرتی هم اون وسط جلسه پرسید: "مثلا مصدق چکار کرده؟ "

یکی اون وسط نگفت که امیرکبیر هزار برابر کارهای مفیدتر برای مردم ایران انجام داده، البته احتمالاً امیرکبیر به دلیل سرکوب غائله بهایی ها حذف شده (از کسانی که فکر می کنند بهاءالله از بزرگان ایرانه چه انتظاری باید داشت؟)

خداییش قرار دادن مصدق کنار زرتشت، بوعلی سینا، فردوسی، کورش و حافظ تنها از بی بی سی و خدای تاریخدانان تاریخ ساز مسعود بهنود بر می اومد.

تأثیر فرهنگی و اجتماعی ملکم خان، کسروی، خیام، صادق هدایت و خیلی های دیگه هزار برابر مصدق هست... و تأثیر بسیار ماندگارتری هم هست.

یکی اون وسط درست و حسابی اسم رضاشاه رو هم نیاورد، در صورتیکه ایران مدرن رو اون ساخت. کسی حتی از پسرش محمدرضاشاه سخنی نگفت، احتمالاً ملکه انگلیس ناراحت میشده!... اگر چاره داشتند اسم خمینی رو هم میگذاشتند در لیست! گمونم اسم رضاشاه رو نیاوردند، چون مطمئن بودند که رأی بالا میاره.

البته من رضاشاه رو در مقابل مصدق مثال آوردم، وگرنه اسم اون هم نباید در کنار فردوسی بزرگ بیاد.


۶ نظر:

  1. به نظر من درست میگید ، مصدق مهم بود ولی در صد سال اخیر نه در کل تاریخ ایران و امیر کبیر هزار برابر مهم تر بوده همانطور که امام خمینی هم هزار برابر از فروغ فرخزادی که کلی در موردش وقت تلف کردن مهم تر بوده . واقعاً انتخاب های چرتی بود و اظهار نظر های چرت تر . اگر در یک روستای ایران می خواستند بحث کنند بهتر و شیرین تر و دقیق تر و عالمانه تر بحث می کردند . البته بجز دکتر آشوری که با متانت نشسته بود و بیشتر نگاه عاقل اندر سفیه می کرد!

    پاسخحذف
  2. خواب خرگوشی ایرانیان و خیانت دولت انگلیس به ایران و ایرانی
    bbc.co.uk

    سلام در اینکه دولت انگلیس دست از دشمنی با مردم ایران بر نمیداره هیچ شکی نیست ولی آخه مجریان آن اکثرا ایرانی هستند چطوری اسم مصدق رو کنار این ابر مردان تاریخ جهان و نه تنها ایران گذاشتید من منکر خدمات مصدق نمی شوم ولی اگر مصدق بزرگ هستش پس سعدی ، خواجه نصیر الدین توسی ، ابوریحان ،مولوی ،عطار ،خیام ،رازی ،رودکی ، امیر کبیر ، خوارزمی کبیر و صدها ابر مرد دیگر چی هستند انصاف هم خوبه آخه چقدر خیانت به این مردم

    پاسخحذف
  3. دوستان ایران چهره های بزرگ دیگری غیر از این شش نفر هم دارد . اما این انتخاب ها که انتخاب یک نفر نبوده بلکه کار یک گروه بوده است. و دربار ه مصدق هم باید بگم از نظر شجاعت سیاسی و میهن پرستانه در میان چهره های سیاسی تاریخ ایران کمتر کسی پیدا میشه که مثل مصدق یک تنه به جنگ با ظلم و استبداد پرداخته باشد آنهم در شرایطی که آگاهی آنزمان مردم ایران نسبت به مدرنیسم و پیشرفت های علوم انسانی جوامع مدرن چندان زیاد نبوده.

    پاسخحذف
  4. من رضا شاه رو لایق لقب کبیر میدونم از ته دل میگم ولی مصدق هم مرد بزرگی بود بیشتر مطالعه کنید درمورد مصدق محمدرضا شاه یه بی وجود بیش نبوده انصافا من پدرشو میپرستم

    پاسخحذف
  5. نفرین بر این بی‌ بی‌ سی‌ موذی

    پاسخحذف
  6. در مورد اقدام بی بی سی فارسی من بشخصه به تئوری تو طئه اعتقاد ندارم ولی عمل بی بی سی رو تفرقه امیز و ظلم به این اشخاص وایران میدونم اصلا طرح این سوال از پایه اشتباه است در سایت مختلف کم افرادی نیستند که به دنبال دامن زدن به تفاوت قومیتی هستند تفرقه انگیزقومیتی بین برادران ترک فارس عرب و.. غیره حالا از این به بد با این اقدام حتما عدهای هر روز سر کله هم میزنند که فلا ن شخصیت نفر اول است یا یک شخص دیگر بی بی سی با این اقدام میخواهد شخصیت های که باعث افتخار و وحدت ماپارسی زبا نان هستند را تبدیل به عامل نفاق کند وجایگاه این اشخاص به این حد تنزل داده است الحق که سیاست انگلیس هاست که تفرقه بنداز و حکومت کن..

    پاسخحذف