۱۳۹۱ فروردین ۹, چهارشنبه

نظرات یک اصلاح طلب معروف درباره ثروت خاندان پهلوی


در روزهای اخیر، سایت ها و وبلاگ های اصلاح طلب، بویژه سایت جنبش راه سبز (جرس) اقدام به انتشار مقالاتی در نقد عملکرد شاهزاده رضا پهلوی نموده و هصدا با رسانه های زرد حاکمیت جمهوری اسلامی و با دامن زدن به شایعات اغراق‌آمیز درباره ثروت خاندان پهلوی، سعی در زیر سئوال بردن فعالیت های اخیر وی و هوادارانش دارند. هرچند تقریباً در تمام مقالاتی که در این خصوص انتشار یافته به منابعی استناد می شود که در بی طرفی شان تردیدهای جدی وجود دارد، اما بد نیست با مطرح شدن مسائل اخیر، نگاهی به نظرات یکی از معروف ترین فعالان اصلاح طلب پیرامون شایعات در مورد ثروت خاندان پهلوی بیندازیم:

                                            
 
بهزاد نبوی از اعضای ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و یکی از شاخص ترین چهره های اصلاح طلب است که یک روز پس از انتخابات سراسر تقلب خردادماه 1388 بازداشت و روانه زندان شد و از سوی دادگاه انقلاب به 6 سال زندان محکوم گردید. وی سابقه حضور در 4 کابینه دولت پس از انقلاب را در کارنامه خود دارد. وی در کابینه محمدعلی رجایی، محمدجواد باهنر و کابینه اول میرحسین موسوی سمت وزیر مشاور در امور اجرایی و سپس در کابینه مهندس موسوی سمت وزیر صنایع سنگین را عهده دار بود. او در انتخابات مجلس ششم که با پیروزی اصلاح طلبان همراه گردید، به عنوان هشتمین نفر از حوزه انتخاباتی تهران به مجلس راه یافت و سمت نایب رییس اول مجلس را به عهده داشت. وی در اواخر دوره مجلس ششم به همراه تعداد دیگری از نمایندگان، در اعتراض به عملکرد شورای نگهبان از سمت خود استعفا داد.

بهزاد نبوی در آبان ماه 1361 طی مصاحبه ای که در مجله صف (ماهنامه ارتش جمهوری اسلامی) به چاپ رسید در مورد شایعات مطرح شده پیرامون ثروت خانواده پهلوی چنین می گوید:

"راجع به اموال و ثروت شاه مسئله این بود که چه بکنیم و چطوری آنها را بدست آوریم، چون سند و مدرکی نداشتیم. ولی مأمورینی از مافیا و سازمان های جاسوسی جهانی به بعضی از مقامات جمهوری اسلامی مراجعه کرده بودند که آنها می‌دانند اموال و پولهای شاه در کجاها وجود دارد و ما فعالانه دنبال می‌کردیم و می‌فهمیدیم که دروغ گفته بودند و می‌خواستند ما را سر کیسه کنند."

نبوی ادامه می دهد: "اگر به یاد داشته باشید روزهای آخری که نوبری می‌خواست برود هیاهوی زیادی به راه انداخته بود که جواهرات فرح پهلوی را بانک سوئیس توقیف کرده است که دقیقاً یک حرکت تبلیغاتی بود و در این رابطه کلی بدهکار هم شدیم و به دادگاه جریمه هم دادیم و بعداً معلوم شد جواهرات مال یک پیرزن ثروتمند است و مربوط به فرح پهلوی نیست"!!



۱۶ نظر:

  1. aghaye aziz in jenabe doctor pahlavi, eee bebakhshid mohandes pahlavi, na mazerat mikham aghaye vakil pahlavi...
    baradare aziz age shoma mikhai az ishoon defa koni bokon vali ishoon bar mabnaye kodoom daramad, businesseshoono run kardan va in khoone zendigo ro rah endakhtan? albate ke erse pedareshoon boode!!!!!!

    پاسخحذف
  2. ناشناس عزیز، میخواستید که شاهزاده رضا، بعد از ۵۷ سال پادشاهی پدر و پدر بزرگشان بی‌ پول باشند؟ آیا محمد رضا شاه و رضاشاه پهلوی نباید پول داشته باشند؟

    رئیس جمهور آمریکا سالی‌ ۴۰۰،۰۰۰ دلار حقوق میگیرد و میلیون‌ها دلار در سال درامد دارد، آن را ضرب در ۵۷ سال بکنید ببینید چقدر میشود. آدمهای معمولی‌ ایرانی‌ در آمریکا چندین خانه دارند، ایشان نداشته باشند؟؟؟؟ در ضمن همسر ایشان در آمریکا وکیل هستند و درامد خوبی‌ دارند!!!!!!!

    پاسخحذف
  3. mitraye azizam, man az shoma miporsam: dar donyaye motemadene emrooz chera malakeye britania bayad betore moroosi chenino chenan dashte bashad? chera shoma chenin nemooneye makhoofi ra dar sarzamini hamchon alman peida nemikond? khob harfi nist agar ishoon be shahzadegi khod vaghefand ke %100 hastand, va ancheke be serfe dashtane yek DNA va name famil motealegh be khod midanand, besmellah, mohabat konand az democraci va hoghooghe madani dam nazanand... ishoon shahzade hastand va bedonbale talabe haghe moroosie az dast raftashoon ke hamana bakhshe azimi az daramade naft ast talash mikonan... ma melatam ino midoonim...

    پاسخحذف
  4. راستش ما همین دکتر احمدی نژاد هم زیادمونه
    ولی ای دوست ناشناس بهزاد نبوی وقتی این حرف را زد که خود یکی از تندرو های انقلاب و از سردمداران جمهوری اسلامی بود
    من به عنوان کسی که در دوران سلطنت با دیدی انتقادی ولی آگاهانه به مسائل نگاه میکرد میتونم بگم که دولتمردان آنروزها باید حساب پس میدادند و خانواده پهلوی هم به عنوان وارث تاج و تخت خیلی کمتر از بعضی از سردار های بیسواد امروز ثروت داشت

    پاسخحذف
  5. dostan aziz be fekr iran bashim,,shah raft ,vali donbal in hokomat dajal tazi bashim ke az bin bravad braye hamish,,,marg bar kameneie va ahle bayt an,,,,zendebad iran azad va demokrasy,,,

    پاسخحذف
  6. na... hokoomat mohem nist... hokoomate dajale akhoondi az merikh be Iran nayoomade... in ma mardom hastim ke emrooz yeki ro shah mikonim, farda yeki emam mishavad va baz pasfarda yek shahzade az rah miresad... be fekre Iran bashim yani che? ta roozi ke fekre agha sazi va dast boosi dar miane ma hast, har kas ke jaye inha biad hamin basate... va inke khanevadeye pahlavi kamtar az sardarane bisavad bordand: mozoo kamo ziadesh nist che basa ba dar nazar gereftane zaman va ehtesabe daramade sarane hamchin kam ham naborde bashan... va inke palidie systeme hakem mohre tayid bar eshkalate regime gozashte nist... va dar morede savad, khob albate mozooe savad mooze khoobie... mishe begid chand darsade khandane pahlavi (ke albate in name aslie oonha nist) madareke karshenasi be bala darand (ba oonhame emkanati ke dashtand)...

    پاسخحذف
  7. kole servate khandan pahlavi,,,ba andaze yek roz dozdiye in bache molahaye taze be doran reside ham nist baba,,,3000 milyard ,,3000 milyard mikhoran ina

    پاسخحذف
  8. salamon aleikom va digar hich

    پاسخحذف
  9. بهزاد نبوی وقتی وزیر صنایع سنگین بود فرار کرد رفت و اختلاس بزرگی رو هم یدک می کشید بعدها با زد و بند برگشت.

    پاسخحذف
  10. شما اگر راست می گفتی منبع رو درست و حسابی می گذاشتی. کدوم روز ماه آبان؟ کدوم صفحه؟ چرا اسکن روزنامه رو نگذاشتی که باور کنیم؟

    پاسخحذف
  11. با درود به هم میهنان مهربانم
    هم میهن میگویند شاه وپدرش روی هم رفته دو میلیارد دلار بردند اگر آن را با سکه آن زمان یک تومانی روی هم بچینند تا ماه یک برج میشود ساخت .این بگفته شما درست .اما فکر کردید فقط 40 میلیارد دلاری که در حساب مجتبی خامنه ای است میشود با اسکناس هزار تومانی تا ماه برجی ساخت.چقدر ملت خنگی هستیم که همش دنبال شایعه هستیم.
    سرنگون بادرژیم اشغالگر اسلامی حاکم بر ایران زنده بادآزادی برابری ودمکراسی

    پاسخحذف
  12. آورندگان خمینی برای ایجاد انقلاب در ایران روی ۲ تا حسّه ایرانی انگشت گذاشتند و فشار دادند ۱.حس حسادت ایرانیان (که آی شاه تو قاشق طلا غذا می‌خوره و پسرش با لیموزین میره مدرسه و شاه تو خونش استخر داره و ...۲. حسّ طمع ایرانیان (که برق و آب و گاز و اتوبوس مجانی‌ می‌کنیم ). تو این دیگ ،، آبغوره ی دین رو هم که اضافه کردند دیگه آشی که برامون پخته کرده بودند آماده شده بود و گذاشتند سر سفره ی ملت ..مصدق هم روغن شو آورد و علی‌ شریعتی‌ و دکتر یزدی و بقیه هم نمک فلفلشو آوردند !

    پاسخحذف
  13. ادامه ..با آماده شدنه آش ،،بعد از پخت ..این آش به مذاق خیلی‌‌ها خوش نیومد و خواستند که منو رو عوض کنند سبزی پلو با ماهی‌ بخورند که دیگه در آشپزخونه بسته شده بود و همونی که هست رو باید میخوردند ! تازه بعدش بدتر شد ، خمینی اومد بالا سر دیگ و کشید پایین و خیر سرش زور زد تو دیگ آشو ..خامنه‌ای و اکبر رفسنجانی هم تا میخورد همش زدند و رسید به امروز که عصاره شو گرفتن تو یه قوطی,میدن به امّت همیشه در صحنه به نام شربت ولایت !

    پاسخحذف
  14. حالا دزدیهای آقایون از بد از انقلاب ۵۷ تو این ۳۳ سال که سر به فلک میکشه که من فقط چند تا رو واسه نمونه میگم: ۳۰۰۰ میلیارد تومن اختلاس ،۱،۲ میلیارد دلاری که به حساب آقا مجتبی‌ ریخته شد، کمکهای دها میلیون دلاری به حماس برای تعویق توافق صلح، ۱۸تن طلا که در ترکیه توقیف شد ،میلیاردها دلار پولی که در این چند سال تحت عنوانه خرید و به دست آوردن انرژی هسته‌ای به روسیه کثیف باج دادن و هنوز هم ادامه داره و.................

    پاسخحذف
  15. دوست گرامی، جناب رهگذر!
    شما می توانید باور نکنید،اصراری ندارم! اما لطفا هیچ گاه در صحت نوشته های اینجانب تردید نفرمایید. چرا که برخلاف بعضی از دوستان شما عادت ندارم بدون سند و مدرک و از روی اوهام و خیالات ذهنی خود داستان سرایی کنم! اسکن مصاحبه را ندارم، اما مصاحبه ای است که شخصا مطالعه کرده ام و متن آن در آرشیو شخصی اینجانب موجود است. در ضمن اگر نوشتار را با دقت مطالعه بفرمایید، نوشته شده که مصاحبه مذکور در ماهنامه ارتش به چاپ رسیده است. دقت بفرمایید! ماهنامه، نه روزنامه. و حتما به این نکته واقف هستید که در انتشار ماهنامه ها روال بر این است که ماه انتشار را درج می کنند نه روز انتشار را. ماه انتشار مجله موردنظر هم همان طور که اشاره شده آبان ماه 1361 است.

    پاسخحذف